Recensies

Leestips Anja Swennen

Tekst Anja Swennen
Gepubliceerd op 08-09-2020 Gewijzigd op 31-08-2020
Beeld Nadine Maas
Lerarenopleider en onderzoeker Anja Swennen geeft leestips. Didactief interviewde haar over de beroepsgroep lerarenopleiders. 

John Loughran en Tom Russell. Teaching about Teaching: Purpose, Passion and Pedagogy in Teacher Education. Falmer, 1997, ca. € 46,99.

‘De basis van de opleidingsdidactiek staat in dit boek prachtig omschreven. Het is een must-read voor alle lerarenopleiders, maar het wordt nog te weinig gelezen. In het boek komt het begrip explicit modeling naar voren: practice what you preach als opleider. Hoe je zelf lesgeeft, is een voorbeeld voor de studenten. Ook self-study, een onderzoeksvorm waarin lerarenopleiders hun eigen onderwijs kritisch bekijken, krijgt aandacht in dit boek.’

 

Edward Ducharme, The Lives of Teacher Educators. Teachers College Press, 1993, alleen antiquarisch verkrijgbaar.

‘Dit is een van de eerste boeken over lerarenopleiders. Ducharme vroeg zich af: wie zijn die opleiders nou precies? En hij kwam tot de schokkende ontdekking dat zij in vergelijking met andere docenten aan universiteiten een veel lagere status hadden, minder onderzoek deden en minder boeken lazen. Het is geen optimistisch boek hoor, en meer dan 25 jaar oud. Maar je begrijpt door dit boek beter waar lerarenopleiders vandaan komen. ’

 

Camara Laye, De blik van de koning (Le Regard du roi). Corrie Zelen/Afrikaanse bibliotheek, 1979. Nederlandse vertaling alleen antiquarisch verkrijgbaar.

‘Ik sleep dit boek al m’n hele leven mee. Het is geschreven door een West-Afrikaanse schrijver uit Guinee. In deze roman reist een witte man door Afrika, als hij zonder inkomen komt te zitten. Hij heeft gehoord dat er een koning is en denkt heel arrogant, ik ga wel even voor die koning werken. Langzaam komt hij erachter dat de wereld anders in elkaar zit dan hij altijd gedacht heeft. Het is geen grootse roman hoor, maar een komisch boek over veronderstelde witte superioriteit. Dit boek heeft mij doen inzien: mijn werkelijkheid is niet die van een ander, en dat is mooi en goed. Voor een lerarenopleider is het ook heel belangrijk om je in de ander te kunnen verplaatsen.’

 

Lees ook het interview met Anja Swennen (Didactief, september 2020).

Click here to revoke the Cookie consent