Onderzoek

Pilot gedifferentieerd toezicht: Wij gaan voor 'goed'

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 07-05-2015 Gewijzigd op 21-10-2016

Obs. Burg. Verkruisen in Muntendam is een van de po-scholen die meedeed aan de pilots gedifferentieerd toezicht. Directeur Eilt Loots vertelt zijn ervaringen.

'In het verleden voelde het aan alsof je echt gecontroleerd en afgerekend werd. Nu gaan de inspecteurs met je in gesprek als gelijkwaardige gesprekspartners. Ze geven niet alleen kritiek, maar ook complimenten. Hun hele binnenkomst straalde dat ook uit. Ze stelden leraren op hun gemak en wilden kennis maken met het hele team.

Vijf weken van tevoren hebben we een zelfbeoordeling gemaakt. Op tien nieuwe standaarden moesten we beoordelen hoe we er volgens onszelf voorstonden, met informatie over hoe we tot dat oordeel waren gekomen. Bijvoorbeeld leerresultaten, zicht op ontwikkeling van leerlingen, didactisch handelen, schoolklimaat en kwaliteitscultuur. Vroeger was het toch vooral kijken naar de Cito-scores, nu is het breder.

Twee inspecteurs kwamen een hele dag op bezoek, voor lesbezoeken en gesprekken met teamleden, ouders, leerlingen, IB'ers en directeur. Het was heel open allemaal. De volgende dag kwamen ze terug en gaven ze met een powerpointpresentatie een uitgebreid verslag aan het hele team en het bovenschools management. Ze liepen echt alle tien punten langs en vertelden wat goed was en wat voor verbetering vatbaar. We kwamen er goed uit. We hadden onszelf acht voldoendes en twee goed gegeven, de inspectie kwam uit op negen voldoendes en een goed. Ik vond hun tips heel bruikbaar. Ze vonden bijvoorbeeld dat onze analyse breder en diepgaander kon, daar geven ze dan ook voorbeelden van.

Tussen voldoende en goed zit wel een redelijk ruime marge. Ze zeiden: u had eigenlijk een ruim voldoende moeten krijgen, maar ja, die categorie is er niet. Wat mij betreft komt die er wel. Dit werkt stimulerend. Ons bestuur telt 22 po-scholen en we willen alle scholen binnen twee jaar op alle onderdelen goed hebben.'

Tekst Bea Ros, adjunct-hoofdredacteur Didactief.
Gepubliceerd op 7 mei 2015

Click here to revoke the Cookie consent