Onderzoek

Beweise / Fakten

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 27-01-2015 Gewijzigd op 23-10-2016
3 vragen over de Actiegroep Duits

1. Wie Mensen van de Duitse Ambassade in Den Haag, het Duitsland Instituut Amsterdam, de Duits-Nederlandse Handelskamer en het Goethe-Institut Niederlande.

2. Waarom Uit onderzoek van het Duitsland Instituut Amsterdam (2010) bleek dat Nederlandse scholieren matig geïnteresseerd zijn in de Duitse taal. Bovendien bleek dat sinds de jaren '90 het aantal Duits-leerders op scholen en universiteiten met ongeveer een derde was gedaald. Hervormingen in het onderwijs waren de oorzaak. Hierdoor kreeg Duits meer concurrentie van andere talen. Tegelijkertijd werden de keuzemogelijkheden in de bovenbouw beperkt.

3. Wat Het imago van de Duitse taal in Nederland verbeteren, jongeren het belang van de Duitse taal laten inzien en hen een breder beeld geven van de Duitse cultuur. Vorig jaar heeft de Actiegroep promotiemateriaal voor Duits ontwikkeld (zoals de 'Redenen voor Duits'- flyers voor scholieren, ouders en docenten en een promofilmpje, voor Open Dagen).

Meer informatie op de campagnesite: www.machmit.nl (Doe mee!).

 

 

130 activiteiten op de Dag van de Duitse taal

Op het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam interviewden leerlingen mensen met Duits als moedertaal. Op kinderdagverblijf Okidokids in Leiden werd voorgelezen in het Duits. En de Havo afdeling van VSO De Ambelt in Zwolle deed mee met de actie 'Jouw hit? Mach mit!': leerlingen maken een eigen videoclip bij de Duitse hit 'Lieder' van Adel Tawil.
Een greep uit de bijna 130 activiteiten die scholen en bedrijven organiseerden op 10 april 2014 tijdens de Dag van de Duitse taal.

In 2015 is de Dag van de Duitse taal op 23 april, met daaraan gekoppeld de Dag van de Buurtaal in de regio Achterhoek.

Zo maak je het Duitse onderwijs aantrekkelijker. 5 tips!

1.Maak een langer verblijf in Duitsland een verplicht onderdeel van de lerarenopleiding.
2. Investeer in native speakers Duits in het Nederlandse onderwijs.
3. Laat elke leerling minimaal één keer in zijn schoolloopbaan kennis maken met een Duitser, ook al is dat in de vorm van een e-mailproject of een gastspreker.
4. Laat kijk- en luistervaardigheid deel uitmaken van het Centraal Schriftelijk Eindexamen.
5. Stimuleer Nederlandse uitgevers om de doeltaal als instructietaal in hun lesmethodes te gebruiken.

Bron: Belevingsonderzoek van het Duitsland Instituut Amsterdam

 

 

De Stelling
Kees van Eunen, van Werkgroep Deutsch macht Spaß, reageert op 3 prikkelende stellingen.

Duits is mondiaal helemaal niet belangrijk
Oneens. "Duits is in Europa met afstand de grootste moedertaal. Ruim vóór Engels! En Duits wordt in zeker vier werelddelen als moedertaal gebruikt. Daarnaast is het voor ons, samen met Engels, de belangrijkste handelstaal."

Leerlingen vinden Duits saai
Oneens. "Dit hangt zeer van de docent(e) af. Bovendien zijn de methodes zeer afwisselend geworden en is er online een enorm fraai venster op de Duitstalige wereld geopend. Maar de docent(e) moet het doen."

De Duitse taal heeft een negatieve associatie met de Tweede Wereldoorlog
Oneens. "Grappig genoeg hebben alleen de media, volwassenen dus, het er steeds weer over. Leerlingen van nu feitelijk nooit (meer). Enquêtes wijzen uit dat Duitsland en de Duitsers heel populair geworden zijn. Duitsland is het favoriete vakantieland van Nederlanders, vóór Frankrijk, Spanje en Griekenland."

 

 

Themaweek of spreekbeurt? Kijk op Duitslandinstituut.nl

Een Nederlandse online informatiebron over Duitsland is de website: Duitslandweb.nl. De redactie produceert elke maand ongeveer dertig actuele artikelen. Wie wil weten waarover in Duitsland het publieke debat gaat en hoe Duitsland omgaat met actuele kwesties, zoals de eurocrisis, Afghanistan, terrorisme en problemen in bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs, kan daar terecht. Behalve actualiteiten is op Duitslandweb.nl ook veel geschiedenis te vinden. Het naslagwerk leidt lezers via een tijdbalk door de Duitse geschiedenis. Ook zijn er hoofdstukken over de Duitse film, literatuur, sport, economie, staatsinrichting en geografie.

Duitsland belangrijkste handelspartner van Nederland

Gemiddeld heeft Nederland elke vierde euro die het aan zijn gehele export verdient, aan Duitsland te danken. De totale export van Nederland in 2013 bedroeg 428,46 miljard euro. Hiervan ging bijna een kwart naar Duitsland: 106 miljard euro.

 
Tekst: Angelique Juárez

Dit artikel is verschenen als onderdeel van de Didactief-special Duits (januari 2015). Deze special is gemaakt in opdracht en met een financiële bijdrage van Goethe-instituut, Duitsland Instituut Amsterdam, Nationaal Congres Duits, AG Deutsch macht Spaß, EP-Nuffic, Levende Talen en Alumniportal Deutschland.

Click here to revoke the Cookie consent