Nieuws

Team in beeld: De Ring van Putten in Spijkenisse

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 06-10-2022 Gewijzigd op 10-10-2022
Beeld DE BEELDREDAKTIE / Arie Kievit
Didactief laat teams fotograferen. Deze keer: De Ring van Putten in Spijkenisse.

Tristan van Staveren (blond en in spijkerbroek) is wiskundedocent op scholengemeenschap De Ring van Putten in Spijkenisse. Emely Römmer – tweede van rechts op de foto- zat vorig jaar elke week bij hem in de klas als persoonlijk assistent. Ze studeert pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Leiden en deed mee aan het PAL-project waarin studenten van diverse universitaire opleidingen leerlingen in het VO begeleiden. Ze kijken mee in de les en fungeren vervolgens als vraagbaak: vragen van leerlingen beantwoorden, nog wat extra instructie geven aan kleine groepjes of individuele leerlingen - in de klas of op de gang – en soms een toets nog eens individueel nabespreken (nadat Van Staveren dat klassikaal gedaan heeft). ‘Ze geven precies dat beetje extra individuele aandacht waar je als docent met 30 leerlingen in de klas niet aan toekomt,’ aldus Van Staveren.

Conrector Meral Dedeci van De Ring werd vorig schooljaar benaderd door het Platform Bèta/Techniek voor deelname aan het PAL-project. De meerwaarde werd al snel duidelijk, zeker na corona. ‘Docenten vinden de ondersteuning prettig. In verband met het afstandsonderwijs uit de coronatijd waren er achterstanden ontstaan bij leerlingen en de studenten konden leerlingen helpen  die in te lopen. Het leeftijdsverschil is gering, dus er is vaak ook al snel een band met de tutoren. Leerlingen durven met hun vragen en problemen bij hen aan te komen. Voor de studenten is het leuker dan een bijbaan bij de Jumbo.’ De studenten (natuurkunde, maar bijvoorbeeld ook kunstgeschiedenis) hebben moeten solliciteren en worden door De Ring betaald als onderwijsassistent.

Docent Imre Roobol (helemaal rechts op de foto) is minstens zo enthousiast. Ze zit in het laatste jaar van haar lerarenopleiding en is heel blij met de PAL-studenten. Vier handen in de klas is een uitkomst, vindt ze. ‘Elke week zit er wel een leerling in de klas die wegens ziekte of om een andere reden instructie gemist heeft of iemand die iets niet heeft begrepen. Ik hoef me daar geen zorgen over te maken, de PAL-student helpt ze zo weer op weg.’

Op de Ring werken dit jaar naast circa 120 docenten zo’n tien studenten. Sommige overwegen een carrière in het onderwijs maar lang niet allemaal. Vijay Nanhoe (tweede van links) bijvoorbeeld studeert Bio-Farmaceutische Wetenschappen met een minor in fiscaal ondernemingsrecht en bedrijfswetenschappen in Leiden. In familiekring gaf hij al bijlessen, ervaring die hij nu uitbuit in de klas. Vorig jaar als tutor in de lessen van een bevoegd docent, inmiddels geeft hij zelf vakuren wiskunde in de zogenoemde flexuren van De Ring van Putten. Leerlingen kunnen inschrijven op deze vakuren in kleine groepen van maximaal zes, lessen die aan de randen van de dag zijn ingeroosterd. Hoewel hij in de toekomst zijn twee studies hoopt te combineren in een farmaceutisch bedrijf, twijfelt hij soms wel. Onderwijs is zo leuk! Dat hij op De Ring (zijn voormalige school) ook een maatschappelijke bijdrage levert, vindt hij minstens zo interessant. En dat heeft iets getriggerd. Voor komend voorjaar heeft hij zich opgegeven voor een honours class (extra vak) gegeven door de Leiden Universiteit voor academische studenten waarin ze mogen nadenken over het onderwijs van de toekomst.


Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].

Deze aflevering van Team in beeld verscheen in Didactief, oktober 2022.

Verder lezen

1 Team in beeld: Academische school De Starter
2 Team in beeld: Jenaplanschool Het Vlot, Gouda
3 Team in beeld: Zomerschool Amsterdam Nieuw-West 3-6
4 Team in beeld: Docentvluchteling voor de klas

Click here to revoke the Cookie consent