Melanie Ehren geeft leestips. Didactief interviewde haar over de inrichting van ons onderwijsbeleid, valkuilen in het ministerie van OCW en haar nieuwste boek.
Duitse jongeren weten veel van wereldwijde problemen, maar handelen daar nog niet naar, aldus een PISA-studie.
Cartoonist Danibal over de beruchte leerachterstanden.
Nu de basisscholen weer open zijn (maar voor hoelang?) laait de discussie over leer- en ontwikkelingsachterstanden op. Maar hoe groot zijn deze nou eigenlijk en wat kunnen we eraan doen? Didactief vroeg schoolbestuurders en directeuren naar hun scenario’s.
De volgende onderwijsministers krijgen het flink te verduren, met het gegroeide lerarentekort, de vergrote kansenongelijkheid en de gedaalde onderwijsresultaten. Corona zette hier een vergrootglas op.
Om het geschiedenisboek te begrijpen, hebben leerlingen algemene en vakgerichte leesvaardigheden nodig. Aanwijzingen bij de tekst blijken te helpen.
Leraren lijken onvoldoende toegerust voor effectief schrijfonderwijs. Leerlingen zitten gemiddeld nog op hetzelfde lage niveau als tien jaar geleden.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven