Nieuws

Auteursrichtlijnen Didactief

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 21-10-2025 Gewijzigd op 28-10-2025
Didactief is een vakblad met opinie en onderzoek voor de onderwijspraktijk. We bieden onderzoekers en onderwijsprofessionals een podium. Hieronder vind je richtlijnen en tips voor het schrijven van een helder en aantrekkelijk artikel voor onze lezersgroep van (aankomende) leraren, schoolleiders, bestuurders, lerarenopleiders, opinie- en beleidsmakers, onderzoekers en adviseurs.

Algemeen

Didactief vertaalt resultaten uit onderzoek naar de (les)praktijk, maar is geen wetenschappelijk tijdschrift. Het belang van de lezer staat voorop; het mag dus niet gaan om promotie met een commercieel doel. We hechten veel waarde aan toegankelijkheid en leesbaarheid. We maken in het magazine dan ook spaarzaam gebruik van grafieken, tabellen en modellen (deze plaatsen we soms alleen online). Ook gebruiken we geen voetnoten en beperken we ons tot noodzakelijke literatuurverwijzingen. Een QR-code in het magazine verwijst de lezer naar de lijst met bronnen, die we uitsluitend in de online versie plaatsen. 

Schrijftips

  • Houd tijdens het schrijven iemand uit de doelgroep in het achterhoofd;
  • Wees concreet en licht toe aan de hand van voorbeelden (uit de lespraktijk);
  • Vermijd wetenschappelijk jargon;
  • Vermijd eindeloze nuanceringen;
  • Veronderstel niet te veel voorkennis bij de lezer;
  • Bij een opiniestuk, onderzoeksartikel of blog is het mogelijk in de ik-vorm te schrijven;
  • Bij interviews gebruiken we de je-vorm;
  • Gebruik zoveel mogelijk de actieve vorm, dus niet te veel 'worden';
  • Vermijd te lange zinnen en schrap loze woorden.
  • Less is more: kies liever voor duidelijkheid dan volledigheid.

Opbouw artikel

  • Een artikel van één pagina telt zo’n 500 woorden, voor een artikel van twee pagina’s zijn dat er 1000. Dat is inclusief kop, intro, kaders en de informatie over de auteur. Langere verhalen alleen in overleg;
  • De kop boven het artikel moet de aandacht van de lezer trekken, niet de inhoud zo volledig mogelijk samenvatten;
  • Het intro is bedoeld als korte, prikkelende inleiding van zo’n 35 woorden; 
  • Een suggestie voor de kop en het intro worden op prijs gesteld, maar de redactie is eindverantwoordelijk voor kop, intro en ook voor de streamers. De redactie maakt daarbij keuzes die passen bij de journalistieke uitgangspunten en de vormgeving van Didactief;
  • Begin het artikel na de intro met een aanstekelijke binnenkomer. Haak bijvoorbeeld aan bij een actuele discussie of geef een anekdote;  
  • Geef drie of vijf praktische tips. Die plaatsen we in een kader;
  • Maak ook gebruik van kaders om iets bijzonders uit te lichten of iets wat niet in de lopende tekst past (bijvoorbeeld een korte stand van zaken of de resultaten op een rij);
  • Vermeld onderaan het artikel service-informatie zoals titelgegevens van het onderzoeksrapport of boek. Gebruik daarvoor APA 7;
  • Artikelen in Didactief bevatten geen voetnoten en zeer beperkt literatuurverwijzingen.
  • Sluit af met twee of drie regels over wie je bent en wat je doet.

Praktisch

  • Mail een beknopt voorstel voor een artikel – twee of drie alinea’s – naar Winnie Lafeber ([email protected]). Noem de doelgroep en sector(en) waarvoor het artikel bedoeld is. Vermeld daarin ook je telefoonnummer;
  • Na inlevering hoor je binnen een maand of je artikel voor plaatsing in aanmerking komt;
  • We gaan ervan uit dat je het artikel exclusief aan Didactief aanbiedt. Uiteraard mag er wel over gepubliceerd zijn in wetenschappelijke vakbladen;
  • Lever de tekst aan in Word;
  • Onderaan het artikel plaatsen we een portret van de auteur. Stuur svp een rechtenvrije foto mee van minimaal 1 MB;
  • Ander beeldmateriaal is welkom, zolang eventuele anderen die op de foto staan daar geen bezwaar tegen hebben. Bij minderjarigen moeten de ouders toestemming hebben gegeven;
  • We werken niet met conceptversies. Mail de tekst pas naar de hoofdredactie als het artikel af is. We kunnen dan nog wel vragen sommige aspecten wat meer toe te lichten of meer voorbeelden te geven, vóór we het artikel redigeren; 
  • De redactie stuurt de geredigeerde versie ter controle naar de auteur met het verzoek eventuele correcties spoedig terug te mailen; 
  • De redactie behoudt het recht op aanpassingen in schrijfstijl of tone-of-voice als zij dat noodzakelijk vindt. Bij teveel woorden kort zij zelf (of in overleg) de tekst in;
  • De artikelen verschijnen ook – meestal rond de publicatiedatum van het magazine – op onze website didactiefonline.nl. Ook besteden we er aandacht aan via onze socials.
  • We kunnen een vakblad alleen uitgeven dankzij de abonnees. Daarom is het overgrote deel van de artikelen op onze website alleen voor abonnees toegankelijk en om die reden stellen we ook geen pdf van het artikel beschikbaar aan de auteur. Wel sturen we een fysiek exemplaar van het magazine toe. Mail ons dus ook het (huis)adres.

Contactgegevens redactie

hoofdredactie Winnie Lafeber [email protected]

eindredactie Norbert van der Werff [email protected]

online redactie Sebastiaan Jongedijk [email protected]

secretariaat Rosa Koerhuis  [email protected]


Ten Brink Uitgevers
Dokter van Deenweg 162,
8025 BM Zwolle
Tel: 085 273 63 67

Click here to revoke the Cookie consent