Mascha Enthoven onderzoekt binnen haar lectoraat aan de Hogeschool Inholland met leraren in opleiding en schoolteams hoe zij pedagogiek kunnen verankeren in hun werk voor de klas.
Binnen de Noord-Hollandse Samenscholing bezoeken leraren in opleiding een dag in de week een basisschool om in een speciaal leerteam met leraren en praktijkbegeleiders theorie en praktijk aan elkaar te koppelen.
Doret de Ruyter over het belang van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek naar de details van het handelen van leraren.
Hoe zorg je dat leerlingen goed sommen kunnen maken én dat het reken-wiskundeonderwijs bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling? Advies komt van lerarenopleider en onderzoeker Theo van den Bogaart.
‘In het begin vinden ze het moeilijk, maar als ze het doorhebben, worden ze enthousiast.’ Voor Renee Witsenburg, informaticaleraar aan OSG West-Friesland in Hoorn, is dit de essentie van lesgeven.
Gedrag van leerlingen is te veranderen. Hoe je dat aanpakt, is onderwerp van het nieuwste deel in de Didactief-boekenreeks en een bijbehorende workshop tijdens researchED op 11 maart.
Ze was net begonnen aan een minor over persoonsvorming, toen Sanne Alderliesten tijdens de pabo-opleiding een lastige stageklas trof. Ze kon de theorie meteen toepassen in de praktijk.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven