Elke maand vertelt een practor over hoe je een brug slaat tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: Ada ter Maten van Albeda wil mbo’ers optimaal laten leren én innoveren in leerwerkplaatsen.
Al 28 jaar zet Gerda Akkerman alles op alles om haar leerlingen optimale kansen te geven. Haar recept? De juiste balans tussen basisvaardigheden en talentontwikkeling.
Deze maand het inzicht van leraar Magda Pattiiha: ‘Gebruik beheersing Nederlands niet (altijd) als graadmeter.
Zet cultuureducatie neer als de kern van onderwijs, niet als iets tijdelijks of bijzonders. Dat stelt hoogleraar Cultuureducatie Edwin van Meerkerk. De samenleving zal profiteren van zo’n ander perspectief.
Het onderwijs kan nog meer profiteren van onderzoek naar effectief leren, stelt bijzonder hoogleraar effectief leren Gino Camp. Het biedt leraren, leerlingen én methodemakers de nodige handvatten.
Deze maand het inzicht van leraar Amanda Pijnenburg-van Deur: ‘Begin elke les met een startopdracht’.
Hoe versterk je de basisvaardigheden van leerlingen? Dat doe je sámen. Schoolleider van obs Wereldwijs Paula Hoonhout, onderwijsinspecteur Aukje Oosterom-Okma en Anne-Christien Tammes van SLO geven goede raad.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven