Met zijn pensioen al vaag als stip op de horizon, zette Edwin Borger een nieuwe stap in zijn onderwijscarrière: hij werd kleutermeester. Het blijkt de leukste functie uit zijn loopbaan.
Wat kun je doen als je als een basisschool een keihard oordeel krijgt van de Onderwijsinspectie? Interim-directeur Jan Willem Koot weet hoe je zoiets aanpakt.
Maaike Radix doet promotieonderzoek naar de proactieve verwerking van feedback door leerlingen met autisme, ADHD, een (licht) verstandelijke beperking en/of externaliserend probleemgedrag. Hoe kunnen leerkrachten, onderwijsassistenten en zorgmedewerkers deze kinderen ondersteunen?
Hoe zorg je ervoor dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen? Aan de basis ligt een bestuur dat ruimte en vertrouwen geeft, stelt Sylvia Veltmaat, bestuurder bij Flores Onderwijs. Ze hanteert de ‘Leve het Onderwijs!’-filosofie.
Gezonde kinderen zitten lekkerder in hun vel. Op basisschool St. Bonifatius in Spanbroek (West-Friesland) is een gezonde leefstijl een van de vier hoofdpijlers. ‘Wij zijn een gezonde school XXL,’ aldus Michel Loos, leerkracht van groep 8.
Zo’n 4.000 leerlingen van 160 basisscholen gaan het omgevingsgeluid meten én aangeven hoe ze dat ervaren. Daar is in het primair onderwijs maar weinig over bekend.
‘Hoogbegaafde kinderen lopen cognitief voor, maar sociaal-emotioneel vaak achter.’ Het is een opmerking die Anja van der Velde als specialist hoogbegaafdheid in het po vaak hoort. Ze vindt het tijd deze hardnekkige mythe onder de loep te nemen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven