Mensgericht onderwijs heeft zijn wortels in de ideeën van diverse denkers. Annemarie Looijenga bespreekt in dit essay de filosofie van Maria Montessori en Hannah Arendt en gaat kort in op Cornelis Verhoeven en Lev Vygotsky.
In iedere klas zijn er leerlingen die wat extra hulp krijgen van de leerkracht of juist meer vrijheid hebben om zelfstandig te werken.
Basisscholen investeren volop in groene schoolpleinen. Ze zien er vaak mooi, uitnodigend en uitdagend uit. Maar onderzoek van onder anderen Elise Peters en Nicole van den Bogerd laat zien dat deze pleinen beperkt worden gebruikt als onderwijsomgeving. Een gemiste kans, zo stellen ze.
Basisschool Passe-Partout startte in 2023 een primoraat om te onderzoeken welke extra aandacht anders- en meertalige leerlingen in de kleuterklassen nodig hebben. De begeleiding van deze leerlingen vraagt om een andere manier van denken, meent Evert Zoutewelle, die het primoraat leidde.
Leerlingen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status of migratieachtergrond worden vaak onderschat. Een nieuw programma met routekaarten en rolmodellen moet voorkomen dat begaafde leerlingen gedemotiveerd raken.
Bij leraren stonden voorheen de vakkennis en het oordeelsvermogen centraal en bij leerlingen kennis eigen maken. Door verzakelijking en technocratisering zijn deze rollen echter uitgehold, betoogt Annemarie Looijenga.
Burgers ervaren meer en meer polarisatie in de samenleving. Ook onderwijsprofessionals herkennen het beeld van sterke onderlinge verdeeldheid. Volgens Jarit Lekanne gezegd Deprez toont zijn onderzoek echter aan dat de verschillen van inzicht in het onderwijs niet leiden tot polarisatie.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven