Taal koppelen aan de geschiedenisles blijkt een goed idee. De lessen zijn interactiever, zorgen voor meer betrokkenheid en daardoor een hogere leeropbrengst dan wanneer er alleen een geschiedenisles of een begrijpend lezen-les gegeven wordt.
Elke vier jaar worden de gezondheid en het welzijn van schoolgaande jongeren in kaart gebracht in het internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children (HBSC).
Italië kent specifieke, gedegen opgeleide krachten om passend onderwijs te geven. Maar scholen benutten de capaciteiten van deze Support Teachers niet ten volle.
Wieneke Maris geeft aardrijkskunde en is een van de drijvende krachten achter het platform Teachers for Climate.
Het welzijn van kinderen verslechtert volgens Leids hoogleraar Kinderrechten Ann Skelton. Zo lijdt 1 op de 20 direct onder oorlog en conflicten.
De kant-en-klare lesmethodes voor begrijpend lezen liggen onder vuur. Waar liggen precies de knelpunten en daarmee de kansen om de kwaliteit van het leesonderwijs te verbeteren?
Rekencoördinatoren van stichting Atlant Basisonderwijs zagen de rekenresultaten dalen. Wat was er aan de hand? Ze zetten enquêtes uit, interviewden collega’s en doken de literatuur in voor een verbeterplan. Hun belangrijkste adviezen: maak van streefniveau standaardniveau en besteed meer tijd aan automatiseren.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven