Het maakt uit waar je als kind schoolgaat of je goed leert rekenen, lezen en schrijven. Steeds meer scholen hebben de onderwijskwaliteit niet op orde en dat zet de kansengelijkheid onder druk, blijkt uit de Staat van het Onderwijs 2024.
In deze tijd van klimaatcrisis en afnemende biodiversiteit kun je in de biologieles niet om morele vorming heen, stelt biologieleraar Tore van der Leij. Hij onderzocht hoe je dat kunt vormgeven.
In opdracht van NRO evalueren onderzoeksbureau Oberon en de Hogeschool Utrecht het programma De Transformatieve School. De eerste resultaten wijzen uit dat de theoretische onderbouwing van het programma goed is, dat deelnemende leraren enthousiast zijn en dat activiteiten uitgevoerd worden zoals beoogd.
Schoolwerk is een belangrijke stressfactor voor jongeren, blijkt wederom uit Leids onderzoek.
Scholen geven op totaal verschillende manieren vorm en inhoud aan het thema duurzaamheid. Twee voorloper-besturen gingen samen in gesprek over hun ambities en activiteiten.
Besteed niet pas aandacht aan tekstbegrip als leerlingen vloeiend lezen. De betekenis van tekst moet altijd aandacht krijgen. Dat is immers de reden waarom we lezen.
Europese kinderen zitten steeds vaker aan een scherm gekluisterd. Dat kan slecht zijn voor hun cognitieve ontwikkeling, blijkt uit Europees onderzoek bij ruim 8600 kinderen tussen 8 en 18 jaar.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven