Corina van Doodewaard onderzocht hoe leraren denken en handelen rond inclusief onderwijs.
Martijn Leensen, docent natuurkunde aan het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch, helpt z’n leerlingen slim te leren.
Aanleg en onderwijssysteem werken op elkaar in. Het maakt bijvoorbeeld uit of je met precies hetzelfde genenpakket in Duitsland of de VS naar school gaat.
Bij wereldgericht onderwijs is het niet de leraar die het appèl op de leerling doet, legt Gert Biesta uit, maar komt dit appèl van de wereld en moet dit van de wereld komen:
In hoeverre is het Referentiekader Taal en Rekenen een bruikbaar instrument voor de onderwijspraktijk? Onderzoekers maken voor het eerst de balans op en constateren nogal wat verbeterpunten.
Het tekort aan leraren is ongelijk verdeeld. Op toch al kwetsbare scholen raakt dit het personeel op meer fronten, blijkt uit onderzoek in Haagse wijken.
Jonge kinderen die de crèche bezoeken, presteren op 8-jarige leeftijd slechter op begrijpend lezen. Vooral als hun ouders hoogopgeleid zijn.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven