Leerlingen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status of migratieachtergrond worden vaak onderschat. Een nieuw programma met routekaarten en rolmodellen moet voorkomen dat begaafde leerlingen gedemotiveerd raken.
Bij leraren stonden voorheen de vakkennis en het oordeelsvermogen centraal en bij leerlingen kennis eigen maken. Door verzakelijking en technocratisering zijn deze rollen echter uitgehold, betoogt Annemarie Looijenga.
Burgers ervaren meer en meer polarisatie in de samenleving. Ook onderwijsprofessionals herkennen het beeld van sterke onderlinge verdeeldheid. Volgens Jarit Lekanne gezegd Deprez toont zijn onderzoek echter aan dat de verschillen van inzicht in het onderwijs niet leiden tot polarisatie.
Een grootschalig Nederlandse studie onderzocht de relatie tussen doen-alsof spel en sociale competentie bij kleuters.Uitkomsten van de studie lijken erop te wijzen dat beperking van de vrijheid van jonge kinderen tijdens spel hun betrokkenheid vermindert.
In het onderwijs zijn veel data beschikbaar. Gebruik daarvan leidt tot beter onderwijs en uiteindelijk tot betere leerprestaties. Mede-auteur Kim Schildkamp van het boek De datateam methode gaat in op de gelijknamige methodiek.
Klassieker van de maand Cohen, D. K. (2011). Teaching and its predicaments. Harvard University Press.
Passend onderwijs is al tien jaar realiteit is. Toch schiet de kwaliteit van extra ondersteuning nog steeds tekort. Waarom wordt de expertise van remedial teachers niet beter benut?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven