Dossier

Dossier AERA 2018

Tekst redactie Didactief
Gepubliceerd op 15-06-2018 Gewijzigd op 15-06-2018
Beeld Cynthia van Elk
Onderzoek is een internationale aangelegenheid: onderzoeksvragen overschrijden landsgrenzen. Dat geldt ook voor onderzoek naar onderwijs. Didactief maakte op verzoek van het NRO een special over de grootste onderwijsconferentie ter wereld, de AERA (American Educational Research Association), die dit jaar in New York plaatsvond.

‘Effectiviteit zit in kleine details’
Nederland daalt op de Pisa scores? Niet iets om je heel erg druk om te maken, vindt Henri Levin (79), hoogleraar Economics and Education aan Columbia University in New York. ‘Test scores zeggen niet veel. De hele schoolcultuur telt.’

 

Het maak-idee van Theo
De zevenjarige Theo uit Michigan bedacht hoe hij verdwijnende vogelsoorten onder de aandacht kon brengen. Hij is een lichtend voorbeeld binnen het MakEY-onderzoek naar creativiteit en digitale geletterdheid.

 

Onderwijs doordrenken met onderzoekskennis
Voor de Nederlandse curriculum discussie is Californië interessant. De staat voerde in 2011 de “common core” in, een kerncurriculum met onderwijsdoelen voor leerlingen van 4 tot 18 jaar. Tegelijkertijd koos men voor een radicale decentralisering en professionalisering van het onderwijs. Stanfort professor Michael W. Kirst (78) leidde het proces.

 

‘Hip-hop, dat is vet-science’
Hip-hop, niet om drop-outs weer terug op school te krijgen. Nee, hip-hop om – als taal van de straat – de drop-outs een stem te geven.

 

In gesprek met Karen Seashore Louis
Scholen moeten op zoek naar hun ‘hart’, zegt Karen Seashore Louis is een van de bekendste internationale wetenschappers op het gebied van schoolverbetering en schoolleiderschap. Ze kent Nederland goed, ze heeft er jaren gewerkt. Tijdens de AERA sprak ze met hoogleraar onderwijsleiderschap Femke Geijsel en onderwijsadviseur Rob Mioch.

 

‘Tout’ Onderwijskundig Nederland in New York

 

Thuiscultuur ook belangrijk voor motivatie in de klas
Wie kent hem niet: de ‘Self Determination Theory’ van Deci en Ryan die stelt dat voor de motivatie van leerlingen drie basisbehoeftes belangrijk zijn: de behoefte aan competentie, autonomie en verbondenheid. De sociale en culturele omgeving speelt ook een rol weten we nu. Een groep onderzoekers uit verschillende landen kraakten de hersens hierover en schreven een boek dat tijdens AERA is gepresenteerd.

 

Met de iPad emotie bespreekbaar maken
iPads en andere media zijn bruikbaar om gevoel in de klas aan de orde te stellen. Belangrijk, want steeds meer onderzoek wijst op het belang van aandacht schenken aan emoties van leerlingen.

 

De taalwereld volgens Brian Street
Wat leerlingen uit een tekst halen, hangt nauw samen met hun sociale context, stelde Brian Street, de vorig jaar overleden hoogleraar Taalonderwijs uit Engeland. Een groep academici kijkt terug op zijn werk tijdens een speciale herdenkingsbijeenkomst van AERA2018.

 

Haal scholieren uit hun eigen kringetje
Apathie onder scholieren bestrijden is volgens Sylvia Hurtado een belangrijk onderdeel van burgerschapskunde. ‘Breng leerlingen bijvoorbeeld in contact met mensen waar ze normaal niet dagelijks mee omgaan.’

 

 

Jongeren prikkelen tot activisme
In de VS leer je ‘burgerschapskunde’ niet, zoals in Nederland, vooral uit een lesboek. Waar de overheid minder doet, is de noodzaak groter dat burgers zelf in actie leren komen. En waar sociale ongelijkheid groot is, wordt het vechten daartegen vanzelf een onderwijsdoel. ‘Activism in Education and Community’ is in de VS dan ook vanzelfsprekend.

 

Burgerschap voor kleuters
Burgerschapskunde - vanaf welke leeftijd heeft dat zin? Wetenschappers op AERA2018 lieten zien dat zelfs kleuters al ontvankelijk zijn voor anti-racisme lessen.

 

Impressies uit New York
Voorwoord Jelle Kaldewaij.

 

Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het NRO werkt aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de verbinding tussen praktijk en onderzoek te verbeteren. Meer weten? Kijk op www.nro.nl

Voor meer informatie over specials kunt u zich wenden tot de redactie van Didactief, Molukkenstraat 200, 1098 TW Amsterdam, tel. 06 20 61 20 70,  [email protected].

Verder lezen

1 ‘Effectiviteit zit in kleine details’
2 Onderwijs doordrenken met onderzoekskennis
3 In gesprek met ...Karen Seashore Louis
4 Jongeren prikkelen tot activisme
5 Burgerschap voor kleuters
6 'Haal scholieren uit hun eigen kringetje'
7 Met de iPad emotie bespreekbaar maken
8 Thuiscultuur ook belangrijk voor motivatie in de klas
9 Het maak-idee van Theo
10 De taalwereld volgens Brian Street
11 ‘Hip-hop, dat is vet-science’

Click here to revoke the Cookie consent