Dossier

Global Teacher Prize

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 24-03-2017 Gewijzigd op 20-04-2017
Al een aantal jaar woont Didactief de uitreiking van de Global Teacher Prize in Dubai bij. Leraren van over de hele wereld kunnen kans maken op de prijs. In dit dossier vind je alle verslagen en interviews op een rij.

logoDe Global Teacher Prize is een initiatief van de Varkey Foundation, een idealistische onderwijsorganisatie in Dubai, die sinds 2012 jaarlijks een internationale onderwijsconferentie organiseert in samenwerking met onder meer UNESCO. Deel van de prijs is een vrij te besteden bedrag van één miljoen dollar (ruim negenhonderd duizend euro).

2015

 

- Het verslag van de conferentie en uitreiking.
Didactief was erbij in Dubai, bij het Global Education and Skills Forum. We zagen hoe OECD-man Andreas Schleicher alias mister Pisa als een goeroe ontvangen werd, hoe de finalisten van de Global Teacher Prize genoten en hoorden de goede bedoelingen van veel ministers. Wat opviel? Accreditatie, het slechte imago van leraren, coaching, ranking en 21st century skills: het zijn wereldwijde issues.

- Het interview met Phalla Neang, één van de tien finalisten.

Phalla Neang heeft iets onverzettelijks en doelgerichts. Ze is klein en tenger, spreekt moeizaam en zachtjes Engels, maar je voelt: het feest rond de Global Teacher Prize in Dubai vindt ze helemaal niet interessant. Deze vrouw heeft andere dingen aan haar hoofd, maar ze is te beschaafd om dat openlijk te laten blijken. Neang heeft een missie: het promoten van blindenonderwijs in haar geboorteland Cambodja.

- Het interview met Stephen Ritz, één van de tien finalisten.

Eigenlijk is het voor Stephen Ritz allemaal begonnen in 2004 met een doos Hollandse bloembollen. 'Iemand stuurde me vijftig narcissen die vergeten raakten achter de verwarming in de klas. En op een dag stonden ze in bloei. Dat jaar heb ik met mijn leerlingen – gangmembers uit de slechtste wijk van New York, de South Bronx – 15.000 bollen geplant in de stad, als herinnering aan 9/11.

- Het interview met Naomi Volain,  één van de tien finalisten.

'Nieuwsgierigheid, dat is voor mij de essentie van onderwijs. Maar het is zo ontzettend moeilijk om leerlingen nieuwsgierig te maken en mee te laten doen. Ze hebben problemen thuis of ze hebben niet ontbeten of gewoon hun huiswerk niet gedaan. De betrokkenheid is er vaak gewoon niet. Ik heb kinderen in de klas die erbij zitten als standbeelden.'

- Het interview met Guy Etienne,  één van de tien finalisten.

Vijf keer kon hij minister van Onderwijs worden. Telkens weigerde Guy Etienne. 'I am a technician of education', zegt hij. Verontschuldigend, 'not a politician.' Vol trots vertelt hij over zijn Collège in Port au Prince, Haiti.

2016

 

- Het verslag van de prijsuitreiking.

De katholieke paus en een islamitische sjeik die in Dubai bekend maken dat een Palestijnse lerares de Global Teacher Prize 2016 krijgt, daar is over nagedacht. Winnares Hanan Al Hroub gelooft in onderwijs als middel tot uitbanning van geweld.

- Het interview met winnares Hanan Al Hroub.

Hanan Al Hroub, opgegroeid in het Palestijnse vluchtelingenkamp Bethlehem, werd lerares omdat ze moeder is. Onderweg van school naar huis zagen haar man en vijf jonge kinderen hoe mensen werden doodgeschoten. Haar kinderen raakten zwaar getraumatiseerd en durfden de deur niet meer uit, laat staan de weg naar school weer bewandelen.

- Het interview met Michael Soskil, één van de tien finalisten.

Lesgeven is kinderen leren hoe ze de wereld kunnen verbeteren. Vanuit die overtuiging laat de Amerikaanse Michael Soskil zijn leerlingen kennismaken met leeftijdgenoten van over de hele wereld.

- Het interview met Jelmer Evers, een van de genomineerden.

Wij interviewden Jelmer Evers (co-auteur van Het Alternatief en Flip the System en genomineerd voor de Global Teacher Prize) tijdens het Global Educations and Skills Forum in Dubai, waar hij sprak met internationale collega's. 'Overal ter wereld praten leraren hetzelfde over leerlingen en hun beroep.'

- Hoe kijken de verschillende landen aan tegen toetsing? Voelen leraren zich een slaaf van toetsen?

Nederland werd in de openingskeynote van OESO-voorman Andreas Schleicher wel naar voren geschoven als braafste leerling van de klas. Met mooie cijfers en, zoals hij later poneerde, zonder gezeur over overmatig toetsen: 'In Nederland hoor ik nooit discussie over gestandaardiseerde toetsing. Ik heb nog nooit een Nederlandse leraar ontmoet die zich slaaf van toetsing voelt.' Je vraagt je af met wie de OESO-man praat als hij ons land bezoekt.

- Het interview met Colin Hegarty, een van de finalisten.

Iedereen kan wiskunde leren, stelt de Londense wiskundeleraar Colin Hegarty. En dankzij zijn aanpak en zijn website Hegarty Maths lukt dat steeds meer mensen. Hij was een van de tien finalisten voor de Global Teacher Prize 2016.

- Een reportage over onderwijs en vluchtelingen: Stop war and start education

Vluchtelingen en onderwijs, dat was het prominente thema tijdens het Global Education and Skills Forum in Dubai. Niet alleen ging de Global Teacher Prize naar een lerares die getraumatiseerde vluchtelingenkinderen weer laat spelen en leren, ook de problemen van opvang door scholen kwamen aan de orde. Een thema dat ook leeft op Nederlandse scholen.

2017

 

- Het verslag van de prijsuitreiking.

Tijdens een spectaculaire ceremonie, waarbij vanuit de ruimte het publiek werd toegesproken, kreeg de Canadese leraar Maggie MacDonnell te horen dat ze Global Teacher of The Year 2017 is geworden.

- Het interview met Boya Yang, één van de tien finalisten.

Boya Yang is ‘geboren op school’, zegt ze. ‘Iedereen in mijn familie is leraar.’ De Chinese werkt als psychologiedocent op een middelbare school in Kunming, een grote stad in het zuiden van China. 

- Het interview met Salima Begum, één van de tien finalisten.

Finalist van de Global Teacher Prize 2017 Salima Begum uit Pakistan vertelt over haar strijd voor gelijke kansen voor meisjes en vrouwen. ‘Mijn vader wilde dat ik een rolmodel werd.’

- Het debat 'Global Education and Skills Forum 2017'

We slaan door in het benadrukken van 21ste eeuwse vaardigheden, klonk het tijdens het Global Education and Skills Forum 2017. ‘We hebben een op kennis gebaseerd curriculum nodig.’

- De presentatie van Thomas Friedman

Thomas Friedman, de bekende Amerikaanse auteur, sprak tijdens het Global Education and Skills Forum over de relatie tussen onderwijs en journalistiek, en de impact van digitalisering.

- Een reportage op twee privéscholen in Dubai

Actief ongelijkheid bevorderen, maar via liefdadigheid daar toch iets aan proberen te doen. Welkom in de wereld van de GEMS-privéscholen.

De bezoeken aan de uitreiking van de Global Teacher Prize in Dubai werd mede mogelijk gemaakt door de Varkey Foundation.

Click here to revoke the Cookie consent