Dossier

ICT

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 11-06-2012 Gewijzigd op 17-01-2018
Wat weten we eigenlijk over ict in het onderwijs? Didactief zette in opdracht van Kennisnet wat onderzoeken op een rijtje. En de redactie sprak natuurlijk ook met een aantal docent-experts op scholen in Sneek, Arnhem en Rijswijk. Lees wat ict wel en niet voor u kan betekenen.

Lees de volgende artikelen uit de special:

Vier meter ict graag?
Ict is eindelijk de klas binnengekomen. Vooral het smartboard en de snelle opmars van de iPads zorgen ervoor dat de eigentijdse technologie een plek heeft gevonden in het onderwijs.

Stap voor stap verleiden
Integratie van ict in het onderwijs blijkt een uitdaging. Gaan we als school stap-voor-stap of verzetten we de bakens op revolutionaire wijze? En hoe is de wisselwerking tussen schoolleiding en docenten? Op Scholengemeenschap Bogerman in Sneek is het een spannend proces.

Faits divers: ICT
Wat zijn de nieuwtjes rond ICT? Je leest ze hier. 

Informeel leren, 24 uur per dag: en school dan?
‘School is de tijd wanneer ik niet online ben.’ Kinderen hebben 24/7 toegang tot informatie. Leren kan overal en altijd. Maar moeten we dat eigenlijk wel willen (want wanneer voetballen ze dan?) en wat betekent informeel leren voor de school?  

ICT op maat bij dyslexie
Ict-hulpmiddelen voor leerlingen met specifieke behoeftes zitten in de lift. In theorie zijn de mogelijkheden groot, maar de praktijk valt soms niet mee. ‘Met een mooi softwareprogramma ben je er niet.’

Berenhulp bij beginnend lezen
Kleuters kunnen klanken effectief leren identificeren met hulp van de computer. Voorwaarde is wel dat de software via continue feedback bevordert dat ze blijven opletten en nadenken.

ICT is een wondermiddel, waar of niet waar?
Ict heeft de reputatie van haarlemmerolie, iedere les loopt gesmeerd. Maar klopt dat ook: wat weten we eigenlijk uit onderzoek?

Snelkookpan vol technische snufjes
De nieuwste gadgets in de klas, wat werkt wel en wat niet? Op het Ichthus College in Kampen testten ze het uit in het project Leren van de Toekomst.

 

Download de special

Deze special over ict en onderwijs is gemaakt door de redactie van Didactief in opdracht van Kennisnet. Een financiële bijdrage is geleverd door Kennisnet om de resultaten uit het Kennisnet onderzoeksprogramma Kennis van Waarde Maken voor een groter publiek beschikbaar te maken.​

Verder lezen

1 Vier meter ict graag?
2 Stap voor stap verleiden
3 Faits divers: ICT
4 Informeel leren, 24 uur per dag: en school dan?
5 ICT op maat bij dyslexie
6 Berenhulp bij beginnend lezen
7 ICT is een wondermiddel, waar of niet waar?
8 Snelkookpan vol technische snufjes

Click here to revoke the Cookie consent