Recensies

Leestips Marc van Berkel

Tekst Marc van Berkel
Gepubliceerd op 04-04-2024 Gewijzigd op 04-04-2024
Beeld Shutterstock
Marc van Berkel is bijzonder hoogleraar Holocausteducatie aan de Radboud Universiteit. Didactief interviewde hem en ontving interessante leestips.

Een onvoltooide geschiedenis

‘Dan Stone “herschrijft” de geschiedenis van de Holocaust aan de hand van vier thema’s (trauma, collaboratie, genocidale fantasie en naoorlogse gevolgen), waarbij hij onder andere ingaat op de vraag wat de betekenis is van de Holocaust voor onze tijd. Want, aldus Stone, als we deze misdaden willen begrijpen, moeten we kijken naar langetermijnoorzaken en naar de gevolgen ervan ná de oorlog. Want in een tijd waarin nationalisme en extreemrechtse fantasieën weer opleven, kan de geschiedenis van de Holocaust ons veel leren.’

Dan Stone, De Holocaust. Een onvoltooide geschiedenis. Atlas Contact, 2023.

 

Het donkerste donker

‘Rosanne Kropman schreef Het donkerste donker. Een geschiedenis van Sobibor. In dit boek biedt zij een kijk op de onderbelichte geschiedenis van het vernietigingskamp Sobibor in Polen, waar zo’n 35.000 Nederlandse Joden werden vermoord. Kropman raakte gefascineerd door de opgravingen die plaatsvonden op het voormalige kampterrein en besloot om de vele verhalen die zij tegenkwam in haar zoektocht te bundelen.’

Rosanne Kropman, Het donkerste donker. Een geschiedenis van Sobibor. Nieuw Amsterdam, 2023.

 

Online materiaal

Uitgeverij Verbum heeft online boeken over de Holocaust verzameld. De Anne Frank Stichting biedt onderwijsmateriaal en ook het United States Holocaust Memorial Museum geeft veel suggesties voor het onderwijs. Ook de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) heeft aanbevelingen geformuleerd die nuttig kunnen zijn voor onderwijsprofessionals.’ 

 

Lees ook het interview met Marc van Berkel.
 

Verder lezen

1 Leren over menselijk gedrag

Click here to revoke the Cookie consent