Dossier

Special Technasium

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 05-03-2019 Gewijzigd op 05-03-2019
Onderzoekend & ontwerpend leren: 'Zij zijn straks klaar voor een veranderende wereld voor technologie'

Meer keuzemogelijkheden voor havo- en vwo-leerlingen met aanleg voor bètatechnische vakken was de insteek van de ouders die het Technasium aan de keukentafel bedachten. Inmiddels bevatten alle beroepen techniek en technologie.
Het Technasium en Kubusschool in het primair onderwijs bereiden met omgevingsgericht en levensecht projectonderwijs voor op vervolgstudies en beroepen van de toekomst. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden en competenties die een leven lang mee gaan. 

15 jaar Technasium

Vijftien jaar geleden startten de eerste middelbare scholen met het Technasium. Anno 2019 staat er een professionele netwerkorganisatie van 94 technasiumscholen en Stichting Technasium, zodat zo’n 33.000 havo- en vwo-leerlingen elke dag uitgedaagd worden met levensecht, bètatechisch  projectonderwijs. Ze ontwikkelen de skills en de competenties die nodig zijn voor een succesvolle vervolgstudie en loopbaan in de bètatechniek. De focus op onderzoekend en ontwerpend leren en de activerende didactiek vormde niet alleen een inspiratiebron binnen het voortgezet onderwijs, maar vindt ook navolging in het primair onderwijs, met Kubusschool. Op 19 maart 2019 komen de teams van technasia uit heel Nederland samen om een blik te werpen op de toekomst,
boordevol technologische en duurzame ontwikkeling, en de impact ervan op
het technasiumonderwijs van nu.

 

‘Bèta staat ook voor de wereld verbeteren’

Ria Sluiter en Perry den Brok spreken af op het Centraal Station in Utrecht. Een plek die metaforisch is voor een wereld die rap verandert door technologische ontwikkelingen. Zo rap dat onze (droom)baan straks niet meer in de huidige vorm bestaat. Het Technasium stoomt leerlingen klaar voor deze steeds veranderende werkomgeving.

‘Dit is het onderwijs van de toekomst’

Hartje Amsterdam, aan het Oosterpark, ligt het Metis Montessori Lyceum. Directeur Hüseyin Asma en O&O-docent/technator Frans Roukes vertellen hoe hun Technasium hier vorm kreeg.

Prachtech!

Leerlingen buigen zich over technische schaaltekeningen, bewegen legorobotarmen
en bekijken hoe hun eigen foamobject vorm krijgt in de freesmachine. Het is een race tegen de klok in de technasiumwerkplaats van Sophianum in Gulpen.

Faits divers en Kubussschool

Nieuws en weetjes over het Technasium en de Kubusschool.

com·pe·ten·tie
(de; v) 1 bevoegdheid 2 bekwaam

Technasiumleerlingen houden hun competentieontwikkeling bij in een portfolio. Aan het eind van hun schoolloopbaan kunnen ze helder uitleggen waar ze staan.

Technasiumacademie: meer variatie in leermethodes

Lesgeven aan technasiumleerlingen vereist een gespecialiseerde opleiding. Ook daarna scholen docenten zich doorlopend bij binnen hun eigen community. De Technasiumacademie ondersteunt docenten, toa’s en technatoren daarbij.

‘Leuk dat de app ook echt op de markt is gekomen’

Technasiumleerling Derk Hermans (17) van het Dalton Lyceum in Barendrecht maakte voor het Nationaal Onderwijsmuseum een route-app voor 55-plussers. Opdrachtgever Annemieke van Hees begeleidde het project. 

Stel vragen, stimuleer nieuwsgierigheid

De overheid ambieert dat wetenschap & techniek (w&t) vanaf 2020 op alle
basisscholen structureel onderdeel is van het curriculum. Kubusschool heeft, geïnspireerd op het Technasium, een werkende aanpak gevonden voor w&t in het basisonderwijs.

Op weg naar een lerende netwerkorganisatie

Nederland telt achttien technasiumnetwerken die nauw met elkaar samenwerken op
regionaal niveau. Wat is de meerwaarde van het technasiumnetwerk Flevoland?

Click here to revoke the Cookie consent