Survivaltips van Francine Oomen

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 08-11-2023
Beeld Gerlinde de Geus
Met de jeugdboekenserie Hoe overleef ik… duikt Francine Oomen al vanaf 1998 in de wereld van kinderen en jongeren. In haar nieuwe boek Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel steekt de auteur twintigers een hart onder de riem. Wat kun jij als (beginnende of doorgewinterde) leraar doen om leerlingen te ondersteunen bij het opgroeien én ook zelf staande te blijven? Twaalf survivaltips van overlevingsexpert Oomen.  

Win nieuwste Oomen              


Weten leerlingen in jouw school waar ze heen moeten als ze niet lekker in hun vel zitten? Help hen op weg! Maak in één oogopslag duidelijk waar en bij wie ze terechtkunnen. Giet het in een ‘Hoe overleef ik’-schema naar keuze; een beslisboom, een wegwijzer? Mail je creatieve inzending voor 15 januari 2024 naar [email protected]. Onder de inzenders vergeven we drie exemplaren van Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) kiest de winnaars.

 

1. Verplaats je terug in de tijd toen jij zelf in de schoolbanken zat. Welke leraar was jouw favoriet? En waarom? Wat deed die leraar? Integreer dat in jouw manier van lesgeven.

2. Een goede leraar kan het verschil maken! Dus wees trots op jezelf, jouw werk doet ertoe.

3. Zie de klas niet alleen als een groep die je iets moet leren, maar zie elke leerling ook als individu.

4. Wees niet voorspelbaar. Blijf de lesstof steeds opnieuw uitvinden en onderzoeken. Als het voor jou saai is, is het dat voor de leerlingen ook.

5. Als je het gevoel hebt dat een leerling niet lekker in zijn of haar vel zit, is dat vaak ook zo. Maak contact en laat merken dat jij hen ziet en oprecht wilt weten hoe het met hen gaat.

6. Wees authentiek. Speel geen toneel en verbind je met je leerlingen.

7. Complimenten werken beter dan berisping. Geef leerlingen een compliment over hun leerproces in plaats van over hun cijfer. 

8. Je kunt alleen (goed) leren als je je veilig en gezien voelt. Je kunt alleen (goed) lesgeven als je je veilig voelt en gezien. Zorg daarom voor een veilige omgeving voor jezelf en jouw collega’s.

9. Kennis wordt overgewaardeerd, zelfkennis wordt ondergewaardeerd. Help leerlingen te leven, zodat ze niet hoeven te overleven!

10. Schenk in je onderwijs ruim aandacht aan life skills: help leerlingen te ontdekken wie ze zijn, hoe ze in elkaar zitten, wat ze willen en kunnen (vanuit zichzelf en vanuit hun aanleg). En hoe ze kunnen omgaan met emoties en met zichzelf en elkaar.

11. Zorg voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich durven uiten. Train jezelf hierin, bijvoorbeeld met een methode als ‘geweldloze communicatie’ waarin empathie centraal staat, en leer leerlingen ook zo te communiceren.12. Kortom: maak ruimte voor verbinding. Want dát is wat er nodig is.

Dit artikel verscheen in de special Werken aan welbevinden van Didactief, november 2023.

Verder lezen

1 Special: Werken aan welbevinden

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent