Win nieuwste Oomen
|
1. Verplaats je terug in de tijd toen jij zelf in de schoolbanken zat. Welke leraar was jouw favoriet? En waarom? Wat deed die leraar? Integreer dat in jouw manier van lesgeven.
2. Een goede leraar kan het verschil maken! Dus wees trots op jezelf, jouw werk doet ertoe.
3. Zie de klas niet alleen als een groep die je iets moet leren, maar zie elke leerling ook als individu.
4. Wees niet voorspelbaar. Blijf de lesstof steeds opnieuw uitvinden en onderzoeken. Als het voor jou saai is, is het dat voor de leerlingen ook.
5. Als je het gevoel hebt dat een leerling niet lekker in zijn of haar vel zit, is dat vaak ook zo. Maak contact en laat merken dat jij hen ziet en oprecht wilt weten hoe het met hen gaat.
6. Wees authentiek. Speel geen toneel en verbind je met je leerlingen.
7. Complimenten werken beter dan berisping. Geef leerlingen een compliment over hun leerproces in plaats van over hun cijfer.
8. Je kunt alleen (goed) leren als je je veilig en gezien voelt. Je kunt alleen (goed) lesgeven als je je veilig voelt en gezien. Zorg daarom voor een veilige omgeving voor jezelf en jouw collega’s.
9. Kennis wordt overgewaardeerd, zelfkennis wordt ondergewaardeerd. Help leerlingen te leven, zodat ze niet hoeven te overleven!
10. Schenk in je onderwijs ruim aandacht aan life skills: help leerlingen te ontdekken wie ze zijn, hoe ze in elkaar zitten, wat ze willen en kunnen (vanuit zichzelf en vanuit hun aanleg). En hoe ze kunnen omgaan met emoties en met zichzelf en elkaar.
11. Zorg voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich durven uiten. Train jezelf hierin, bijvoorbeeld met een methode als ‘geweldloze communicatie’ waarin empathie centraal staat, en leer leerlingen ook zo te communiceren.12. Kortom: maak ruimte voor verbinding. Want dát is wat er nodig is.
Dit artikel verscheen in de special Werken aan welbevinden van Didactief, november 2023.
1 Special: Werken aan welbevinden
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven