Ingezonden brief: klassenverkleining

Tekst Marjolein Zwik
Gepubliceerd op 30-10-2015
Marjolein Zwik - In ‘Onderwijsbeleid: niet altijd wijs’ (Didactief, september 2015) wordt een nogal krasse uitspraak gedaan over het effect van klassenverkleining: twee miljard euro is extreem veel geld voor een kwaliteitsverbetering met twijfelachtige resultaten.

Niet duidelijk is op welk moment in de schoolloopbaan het effect werd gemeten. Als daarbij de uitstroom van een school in groep 8 leidend is, is het effect van de klassenverkleining (die alleen in de onderbouw plaatsvond) mogelijkerwijs al uitgedoofd.

Toentertijd was één van de kritieken op deze maatregel dat het alleen de onderbouw betrof. Als je de klassen daarna weer moet samenvoegen tot grote klassen of zelfs gedwongen wordt tot het vormen van combinatieklassen, heb je te maken met andere parameters en dus met ruis op de lijn. Wat meet je dan, als ‘productiviteit’ en ‘toegevoegde waarde’ al te meten zijn in het onderwijs?

Daarnaast kun je slechts uitspraken doen over wat je gemeten hebt. Interessant is natuurlijk om te kijken of klassenverkleining een positief effect heeft op bijvoorbeeld het welbevinden van leerlingen (want meer persoonlijke aandacht van de leerkracht) en dat van leerkrachten (want minder werkdruk en daardoor misschien wel minder ziekteverzuim etc.) Of die twee miljard als ‘verloren geld’ bestempeld kan worden, is maar de vraag.

 

Marjolein Zwik, leerkracht

Verder lezen

1 Onderwijsbeleid: niet altijd wijs

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent