Were Di helpt GGZ

Tekst Els Huves & Sebastiaan Marechal
Gepubliceerd op 21-10-2015
Els Huves/Sebastiaan Marechal - 'Je wilt vooraf weten wie je behandelaar is en hoe hij eruit ziet.' Voor de vmbo-scholieren van het Were Di Drie College in Valkenswaard is het klip en klaar. Psychiaters en psychologen moeten vindbaar zijn op internet. Het liefst met een duidelijk profiel, waaruit zichtbaar wordt wat hun opleiding en kennis is. Want, ze willen niet zomaar 'iemand van de straat' hebben die hen helpt.

Dat bleek donderdag 15 oktober 2015 bij het symposium eHealth op de scholengemeenschap in Valkenswaard. Zorginstellingen GGzE (regio Eindhoven en De Kempen) en het Limburgse Mondriaan schakelden daar de hulp in van de vmbo-leerlingen om te leren hoe ze hun therapieën en eHealth toepassingen beter op jongeren kunnen afstemmen.

Twitterprofiel
De scholieren vonden het project rond psychiatrie eerst wat spannend, maar kwamen al snel los. 'We konden niet eens een foto vinden. Misschien weet u toch wel wat van sociale media, via uw kinderen bijvoorbeeld, en kunt u toch een foto plaatsen?', vraagt een jongere tijdens haar workshop hoopvol aan een van de behandelaren, die 'niet eens' een Twitterprofiel bleek te hebben.

In presentaties vertellen vmbo-leerlingen niet alleen wat ze zelf doen op sociale media, ze lichten ook toe wat ze de afgelopen weken op school hebben geleerd over psychiatrie. En dan blijkt dat de meeste informatie vanuit de instellingen wel erg veel moeilijke (vak)termen bevat. Als het al te vinden is, want de meeste leerlingen hadden grote moeite om bruikbare informatie te vinden.

Besparing
Over vijf jaar verloopt waarschijnlijk de helft van de contacten met cliënten digitaal, voorspelt Marie-Louise Vossen, lid van de Raad van Bestuur GGzE, even later. 'In de toekomst bepaalt de cliënt hoe hij geholpen wil worden, de regie blijft bij hem of haar en de naasten liggen. Middels games kun je jongeren dan op een andere manier verleiden om met behandeling bezig te zijn.'

Binnen de GGzE timmert het eLab, initiatiefnemer van de samenwerking met Were Di, sinds drie jaar met succes aan de weg om verbindingen met anderen te maken. Samen met medewerkers, cliënten en studenten worden nieuwe toepassingen bedacht en gerealiseerd om aan te sluiten bij de nieuwe tijd. De stap naar Were Di Drie past bij de visie om meer kennis te delen én te halen.

En de GGZ kan iets leren van het onderwijs. Want zoals de jongeren met hun docenten in Whatsapp-groepjes overleggen, kunnen therapeuten dat natuurlijk ook met hun jonge cliënten doen. Als het bij de school goed gaat, zal dat binnen de klinieken ook lukken. Een van de vmbo-ers vertelt dat hij al kan mailen met zijn therapeut. 'Maar ik lees mijn mail niet zo vaak. Whatsapp gaat veel sneller, dat zou ik fijner vinden.' Therapie alleen online volgen, lijkt de jongeren niets. 'De apparatuur hapert op school ook geregeld en je kan dan niets vragen. De computer kan zich niet op jou aanpassen, een therapeut wel,' verzuchten ze.

De therapeuten zijn na de verschillende workshops enthousiast. Ze willen nu hun online vindbaarheid gaan verbeteren. Truke Kramer van de GGzE gaat daarbij meteen voor co-creatie. 'Ik ga aan de jongeren op mijn afdeling vragen hoe ik vindbaar kan worden op Facebook. Dat weten ze vast wel.'

Els Huves m.m.v. Sebastiaan Marechal, conrector vmbo Were Di Drie
 

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent