Melanie Ehren geeft leestips. Didactief interviewde haar over de inrichting van ons onderwijsbeleid, valkuilen in het ministerie van OCW en haar nieuwste boek.
De volgende onderwijsministers krijgen het flink te verduren, met het gegroeide lerarentekort, de vergrote kansenongelijkheid en de gedaalde onderwijsresultaten. Corona zette hier een vergrootglas op.
Nu de basisscholen weer open zijn (maar voor hoelang?) laait de discussie over leer- en ontwikkelingsachterstanden op. Maar hoe groot zijn deze nou eigenlijk en wat kunnen we eraan doen? Didactief vroeg schoolbestuurders en directeuren naar hun scenario’s.
In D to go vind je elke maand de leukste tips voor in de klas én daarbuiten. Deze maand: hulp bij je profielwerkstuk, een online escape room in het Frans en een podcast van kritische leraren.
Duitse jongeren weten veel van wereldwijde problemen, maar handelen daar nog niet naar, aldus een PISA-studie.
CLT is een uitdijende en ondoorgrondelijke theorie geworden. Keer terug naar de versie van Sweller en collega’s uit 1998, pleiten onderzoekers Hulshof en Bokhove.
Cartoonist Danibal over de beruchte leerachterstanden.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven