Elke maand vertelt een lerarenopleider over een lesbezoek. Deze keer: Laurens Snoek zag hoe verfijnde communicatie de relatie met leerlingen verbetert.
Gemiddeld stellen docenten Engels één vraag per minuut. Maar voor geanimeerde gesprekken in de klas is meer nodig.
Laat leerlingen eens samen aan een schrijfopdracht werken. Dat stimuleert hen tot beter schrijven en om ideeën, kennis en denkwijzen te delen.
Het thema migratie komt in lesmateriaal nogal eenzijdig aan bod.
Geef persoonsvorming géén centrale rol in het onderwijs, betoogde Martijn Meeter in het maartnummer van Didactief. Gert Biesta biedt een repliek.
Wetenschap en Techniek is sinds dit schooljaar verplicht op de basisschool. Waar haal je een geschikte lesmethode vandaan? En hoe breng je vaardigheden bij in coronatijd, op afstand?
Maak scherpe afspraken over de besteding van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO)-budget, zegt de Rekenkamer. Anders is straks onduidelijk waaraan het geld is uitgegeven. Een terechte waarschuwing?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven