Het kabinet heeft in de voorjaarsnota verrassende bezuinigingen op onderwijs opgenomen. De ergste maatregel is dat er bezuinigd gaat worden op de achterstandsmiddelen in het vo.
Laatst sprak ik met leraren in opleiding (LIO) over onderzoek; over waarom leraren over onderzoek leren. Eén van hen stelde dat je kunt lezen wat er al bekend is over een methode; of hij goed is of niet.
Hoe ga je in burgerschapsonderwijs om met de bubbels van waaruit jij en je leerlingen denken? Wat zien jullie als waar en hoe verbreed je het perspectief van je leerlingen op maatschappelijke vraagstukken?
Elke maand vertelt een practor hoe je een brug kunt slaan tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: Leon Joore daagt studenten van Curio uit om multidisciplinair én multi-level samen te werken aan duurzame oplossingen in agrofood.
Estella Griffioen is trainer en interim onderwijskundige op het gebied van blended learning en AI. Ze heeft als student alle sectoren gezien waar ze nu docenten en opleiders lesgeeft over hoe je technologie doordacht kunt inzetten.
Stel je voor: je geeft een les, de leerlingen lijken het meteen te snappen, de opdrachten worden vlot gemaakt en de sfeer zit goed. Een succes, toch?
Fascisme lijkt iets van het verleden. Maar is dat nog wel zo? Liberaal-democratische waarden staan wereldwijd onder druk en steeds meer activisten en analytici gebruiken het label ‘fascisme’ om die ontwikkeling te duiden. Hoe ga je daarmee om in de klas?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven