Het kabinet heeft in de voorjaarsnota verrassende bezuinigingen op onderwijs opgenomen. De ergste maatregel is dat er bezuinigd gaat worden op de achterstandsmiddelen in het vo.
Laatst sprak ik met leraren in opleiding (LIO) over onderzoek; over waarom leraren over onderzoek leren. Eén van hen stelde dat je kunt lezen wat er al bekend is over een methode; of hij goed is of niet.
Fascisme lijkt iets van het verleden. Maar is dat nog wel zo? Liberaal-democratische waarden staan wereldwijd onder druk en steeds meer activisten en analytici gebruiken het label ‘fascisme’ om die ontwikkeling te duiden. Hoe ga je daarmee om in de klas?
Estella Griffioen is trainer en interim onderwijskundige op het gebied van blended learning en AI. Ze heeft als student alle sectoren gezien waar ze nu docenten en opleiders lesgeeft over hoe je technologie doordacht kunt inzetten.
Hoe ga je in burgerschapsonderwijs om met de bubbels van waaruit jij en je leerlingen denken? Wat zien jullie als waar en hoe verbreed je het perspectief van je leerlingen op maatschappelijke vraagstukken?
Stel je voor: je geeft een les, de leerlingen lijken het meteen te snappen, de opdrachten worden vlot gemaakt en de sfeer zit goed. Een succes, toch?
Voor het opleiden van zij-instromers in het beroep is een goede samenwerking essentieel, stelt instroommakelaar Marion van Esch van PON. Door samen de risico’s te dragen worden meer leerwerkplekken gecreëerd en krijgen zij-instromers een zachte landing.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven