Maaike Radix doet promotieonderzoek naar de proactieve verwerking van feedback door leerlingen met autisme, ADHD, een (licht) verstandelijke beperking en/of externaliserend probleemgedrag. Hoe kunnen leerkrachten, onderwijsassistenten en zorgmedewerkers deze kinderen ondersteunen?
Hoe beleven jouw leerlingen een boek en wat helpt hen om écht in het verhaal te duiken? Welke informatie over aanbieden en ondersteunen geeft dit jou als leerkracht?
Vrijwel geen enkele lerarenopleiding voor het basisonderwijs voldoet aan alle eisen. Slechts vier van de onderzochte 47 studies besteden in het curriculum aandacht aan alle wettelijke bekwaamheidseisen waaraan leraren moeten voldoen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit en de Onderwijsinspectie.
Kunstmatige intelligentie (AI) is aan een snelle opmars bezig in het onderwijs. Vooral ChatGPT wordt door steeds meer leraren, schoolleiders en ondersteuners verkend. Maar hoe verantwoord en effectief is dat?
Wat kun je doen als je als een basisschool een keihard oordeel krijgt van de Onderwijsinspectie? Interim-directeur Jan Willem Koot weet hoe je zoiets aanpakt. Kindcentrum (KC) Het Oude Westen in Rotterdam kreeg binnen zeven maanden het oordeel ‘voldoende’.
Degenen die hoopten dat met de val van het kabinet ook alle onderwijsbezuinigingen gaan verdwijnen, wil ik hier alvast voorbereiden op een teleurstelling.
Werken op een Taalschool is bouwen aan kansen voor kinderen die soms alles kwijt zijn. Zij verdienen dezelfde leerdoelen als hun leeftijdsgenoten in Nederland, meent Daisy Mertens van Taalschool Panningen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven