Dossier

Onderzoekers in de school

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 05-09-2013 Gewijzigd op 28-04-2017
Scholen professionaliseren in het onderbouwen en verantwoorden van schoolontwikkeling met praktijkgericht onderzoek. Dat was het doel van de VO-raad de afgelopen jaren met de SLOA (subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten)- middelen.

Dertig projecten kregen middelen om te onderzoeken of innovaties gericht op talentontwikkeling van leerlingen en professionalisering van docenten het beoogde effect hadden. Lees er alles over in deze special.

Download de special in pdf 

Voorwoord Bas Haring
'Sommige leraren happen naar adem bij de term wetenschappelijk onderzoek. Een zucht van verlichting klinkt als het "veel" laagdrempeliger praktijkonderzoek valt. Raar eigenlijk.'

Samen bouwen aan schoolontwikkeling
Scholen en onderzoekers deden de afgelopen jaren gezamenlijk praktijkgericht onderzoek gesubsidieerd door de VO-raad. Talentontwikkeling en professionalisering waren de doelen in dertig SLOA-projecten. Hoogleraar onderwijskunde Monique Volman en promovendus Wouter Schenke onderzochten de samenwerking én de opbrengsten.

Leren van je eigen praktijk
Onderzoek op scholen dient niet alleen de wetenschap. Het kan juist ook bijdragen aan de professionele ontwikkeling van leraren. Dat is de ervaring op het Stad College in Almere en het Bataafs Lyceum in Hengelo.

Iedereen bij de les!
We moeten af van de zesjescultuur. Ook op het Bonaventura College in Leiden werken ze hard om alles uit de leerlingen te halen wat erin zit met het SLOA-project 'Onderprestatie te lijf'.

Kleine stapjes vooruit
Met subsidie van de SLOA-regeling pakte het Atlas College in Hoorn het  leesvaardigheidsonderwijs aan. Duidelijke afspraken en begeleiding door een ervaren onderzoeker zijn essentieel, concludeert Martien de Boer, onderwijskundig stafmedewerkster van het Atlas College, na een project van drie jaar.

'De onderzoekers gaven ons een extra drive'
Wie gezond en actief is, presteert beter. Het Amsterdamse Marcanti College stimuleert haar leerlingen daarom met gezond eten in de kantine en extra sportlessen. Werkt dat? Kun je als school de leefstijl van leerlingen beïnvloeden? Twee jaar lang volgden onderzoekers diverse activiteiten. 'We zijn meer gaan bewegen met z'n allen.'

It's all in the game!
Games worden in Nederland nog maar weinig ingezet in het onderwijs. Zonde, want het spelen van een game in de klas laat leerlingen kennis maken met complexe onderwerpen, die in reguliere lessen moeilijk behapbaar zijn.

Kennisparade: niet stilzitten maar onderzoeken!
Als afsluiter van alle SLOA-onderzoeksprojecten organiseerde de VO-raad samen met APS, CPS, KPC Groep en de PO-Raad de Kennisparade in Lunteren. Hier werden alle 99 onderzoeken gepresenteerd. Een dag vol inspirerende resultaten, popcorn en saté.

Deze special is gemaakt in opdracht en met een financiële bijdrage van de SLOA-regeling van de VO-raad. Wilt u meer weten, neem dan contact op met Maartje Smeets: [email protected].

SLOA logo

Verder lezen

1 Op-zoeken, uit-zoeken, on-derzoeken
2 Samen bouwen aan schoolontwikkeling
3 Leren van je eigen praktijk
4 Iedereen bij de les!
5 Kleine stapjes vooruit
6 'De onderzoekers gaven ons een extra drive'
7 It's all in the game!
8 Kennisparade: niet stilzitten maar onderzoeken!

Click here to revoke the Cookie consent