Onderweg naar 1S

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 15-01-2024
Beeld Joost Bataille
Deze special is eigenlijk een hart onder de riem. Want beter rekenen – met of zonder PISA – is volgens experts vooral een kwestie van hoger mikken.

Oh, zit dat zo?! Voor mijn naaicursus moet ik soms best ingewikkelde berekeningen maken. Zo’n handgemaakt kledingstuk moet wel perfect passen tenslotte. Ruglengte, rugbreedte, en hoe bereken je ook alweer de overwijdte? Cijfers zijn overal, daar ben ik als echte alfa inmiddels wel achter. En ook dat alfa’s dus eigenlijk niet bestaan. Want in het dagelijks leven moet iedereen kunnen rekenen, op naaicursus, bij de supermarkt, in het voortgezet onderwijs.

De zorgen over het rekenniveau van de Nederlandse leerlingen groeien. De resultaten van de meest recente PISA-meting werden breed uitgemeten in de kranten en stemden tot nadenken.

Beter rekenen
kwestie van
hoger mikken

Deze special is eigenlijk een hart onder de riem. Want beter rekenen – met of zonder PISA – is volgens experts vooral een kwestie van hoger mikken.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste leraren op de basisschool voor hun leerlingen 1F-niveau nastreven. Niet iedereen realiseert zich dat die 1F de facto de ondergrens is, feitelijk het niveau van groep 6. Daar wil je toch niet blijven steken met je groep 8-leerlingen? Bij de meeste kinderen zit er immers veel meer potentie in. Doel moet dan ook 1S zijn, voor 65% van de leerlingpopulatie zonder gewicht.

Deze special inspireert je om hogere rekendoelen te stellen voor ál je leerlingen. En geeft tips waar je hulp kunt krijgen als je even niet weet hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Want een klein beetje reclame willen we best maken, voor het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW). Inderdaad, experts zitten daar klaar met theoretische verdieping en praktische werkvormen. Maar dat niet alleen, het ExpRW kan je ook in contact brengen met collega’s op andere scholen, met experts op de lerarenopleidingen, of elders. En tuurlijk, je bent hartstikke druk. Maar aandacht voor de basis, goed rekenen aan complexere rekensommen, dat kan je leerlingen verder brengen. In het voortgezet onderwijs, op de timmerclub, in de supermarkt en misschien later, op naailes. De crux: samen kom je verder. En dat is natuurlijk een goede gedachte.

Monique Marreveld, hoofdredacteur Didactief

 

Dit artikel verscheen in de OCW-special Naar een sterke basis rekenen-wiskunde van Didactief, januari 2024.

Verder lezen

1 De lat moet hoger

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent