Elke maand vertelt een practor hoe je met behulp van onderzoek het onderwijs kunt verbeteren. Deze keer: Marjanne Hagedoorn van Landstede Groep werkt met haar team aan de ontwikkeling van een eigentijdse kijk op de professionalisering van docenten.
De Transformatieve School richt zich op het versterken van het geloof van álle leerlingen in eigen kunnen.
De eerste schooljaren zijn cruciaal om te leren lezen en rekenen. Wanneer aanpassingsproblemen dan niet tijdig worden onderkend, kunnen ze in de hogere groepen een hardnekkig probleem vormen. De Observatie Cirkel Onderbouw kan leerkrachten en ib’ers helpen gedragsproblemen bij kleuters te identificeren.
De eind september gepresenteerde conceptkerndoelen van SLO voor het basisonderwijs moeten bijdragen aan kansengelijkheid. De conceptkerndoelen Nederlands zijn verdeeld in communicatie, taal en literatuur. Hoe kun je ermee aan de slag in de klas?
Op mijn vorige column ‘Sterven kennistoetsen uit’ kwamen nog al wat reacties. Niet hier in Didactief, maar online op LinkedIn, zoals vaker gebeurt. Sociale media gaan aan de haal met discussies in traditionele media.
Werksessie van de focusgroep Pedagogiek & Didactiek van het Nationale Onderwijslab AI (NOLAI). Kunstmatige Intelligentie (AI) geeft nieuwe onderwijstools die docenten en studenten helpen bij het lesgeven en leren.
Sommige schoolbesturen zijn succesvoller dan anderen. Dat constateren wetenschappers van het GION en de Universiteit Twente. Ze concluderen dat succesvolle besturen zich onderscheiden op interne verbondenheid in de organisatie, heldere professionaliseringskeuzes en/of systematische beleidsvoering.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven