Paul Kirschner

Paul A. Kirschner is emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en gasthoogleraar aan de Thomas More Hogeschool (België).

Vraagvolgorde

04-04-2024 - Wat doe je het liefst als je een bord vol eten hebt?

Leren van meerkeuzetoetsen

29-02-2024 - De Amerikaanse komiek Rodney Dangerfield was bekend om zijn uitspraak ‘Ik krijg geen respect.

Giftige leerstijlen

25-01-2024 - Als je hoort dat een kind een ‘visuele’ of ‘hands-on’ leerling is, verandert het volgens recent onderzoek je kijk op wat dat kind kan.

De PISA-noodklok aan dovemansoren luiden?

08-01-2024 - Enkele weken geleden werden de resultaten van PISA 2022 bekendgemaakt.

‘Kirschner Ig Nobelprijs’

07-12-2023 - Als jouw school leerlingevaluaties wil invoeren, stimuleer dan het uitdelen van lekkere chocoladekoekjes.

Visueel lawaai

08-11-2023 - Loop een willekeurig klaslokaal in het basisonderwijs binnen en je ziet een kakofonie van kleuren en vormen op de muren en aan het plafond, op tafels en kasten: kaarten, cijferlijnen, vormen, kunstwerken en andere materialen hangen en liggen overal.

Wacht met googelen

05-10-2023 - Maakt het uit of je een vraag eerst zelf probeert te beantwoorden, of dat je het antwoord meteen googelt?

Gaten dichten met kennis

07-09-2023 - Begrijpend lezen in het Nederlandse onderwijs is gericht op ‘het vinden van de hoofdgedachte’ van een tekst of ‘het herkennen van gevolgtrekkingen’.

Hulp nodig?

22-06-2023 - Oefentoetsing bevordert het leren. Maar hoe zit dit bij basisschoolleerlingen?

Tijdsdruk

11-05-2023 - Tegenwoordig worden steeds meer proefwerken en toetsen op de computer afgenomen en zelfs de high-stakes-toetsen worden binnenkort waarschijnlijk allemaal elektronisch.

Ook starters moeten leren

06-04-2023 - Gooi ze in het diepe en de kans is groot dat leraren verzuipen.

Kip of ei: Wat moet eerst?

13-02-2023 - Als je twee strategieën gebruikt waarvan je weet dat beiden werken, maakt de volgorde waarin je dat doet dan iets uit?

Focus op de leerling

26-01-2023 - Leerlinggericht leren (LGL) is een verzamelnaam voor onderwijsvormen die de focus in de les verschuiven van de leraar naar de leerling.

Hoe krijg je ze zo ver?

08-12-2022 - Leerlingen denken door herlezen en markeren meer te onthouden. Helaas is dat niet zo.

Aantekeningen maken: De ene is de andere niet

10-11-2022 - Leraren gaan er ten onrechte vaak van uit dat leerlingen in staat zijn aantekeningen en samenvattingen te maken.

Stilte AUB

06-10-2022 - Praten en discussiëren zijn soms nodig in de klas voor specifieke doeleinden, maar met rust en stilte gaat het leren over het algemeen echt beter.

De macht der gewoonte

08-09-2022 - Slechte gewoonten hinderen het leren. Maar gewoontes doorbreken vergt veel zelfcontrole.

Te Veel Tinten Onzin

28-06-2022 - Paul Kirschner bespreekt in deze blog het bericht van onderwijsbestuurder Henk Slagt over de Onderwijs Top 2022 en een 'mis-infographic' van zijn instelling het Summa College.

Leerwinst bij kleuters

23-06-2022 - Hoe zorg je er bij jonge kinderen voor dat zij informatie beter onthouden?

De lat moet hoger

01-06-2022 - Onderzoek van Gershenson maakt duidelijk waarom hoge verwachtingen zo belangrijk zijn.

Miep miep zoef!

07-04-2022 - Video’s sneller afspelen werkt: kijkers leren er soms zelfs meer van.

Zo gebruik je multimedia goed

17-03-2022 - In een recente meta-meta-analyse (misschien wel de krachtigste vorm van onderzoek) staat op een rij wat wel en niet werkt in een multimedia-les.

Drie tips voor bijscholing

27-01-2022 - Hoe kies je nuttige bijscholing voor je professionele ontwikkeling uit een overvloedig aanbod?

Nog Vijf Gebruikelijke maar Twijfelachtige Multimediaprincipes

13-12-2021 - Multimedia in je les?

Geflipte lessen

11-11-2021 - Flipping the Classroom werd voor het eerst beschreven in 2000, na een ronduit waardeloos experiment.

Zo geef je effectieve feedback

11-10-2021 - De NPO-menukaart, grotendeels gebaseerd op tools van de Britse EEF, krijgt nogal wat kritiek.

Progressief achteruit

17-09-2021 - Zwartboek over de Last van Slechte Ideeën voor het Funderende Onderwijs, door Jaap Scheerens en Paul Kirschner.

Rijker kennisfundament

09-09-2021 - Wil je bijdragen aan gelijke kansen, zet dan in op voorkennis.

Leerdoelen: goal!

24-06-2021 - Als je niet schiet, kun je niet scoren (Johan Cruijff).

Menukaart-NPO, een hagelschotbenadering

21-05-2021 - Jaap Scheerens & Paul A. Kirschner plaatsen kritische kanttekeningen bij de Menukaart-NPO.

Wie het begrijpt, geeft les

13-05-2021 - Wat heb je als leraar nodig om goed les te geven? Een klassieke AERA-keynote blijkt nog steeds actueel.

Meerkeuze is zo makkelijk nog niet

08-04-2021 - Meerkeuzevragen ontwikkelen is een vak apart, blijkt uit onderzoek onder leraren.

Laat leerling 't zelf uitleggen

04-03-2021 - Uitleg geven aan een medeleerling of aan zichzelf, vragen bedenken: leerlingen onthouden zo de stof beter.

Doe-het-zelfbijscholing

27-01-2021 - De beste manier van professionaliseren is zelf een studiegroep met leraren oprichten.

Generatief leren: wat werkt?

08-12-2020 - Met generatief leren koppelen leerlingen nieuwe informatie aan bestaande kennis.

Paniek is een slechte raadgever

10-11-2020 - Er zijn twee soorten paniek uitgebroken rond het onderwijs.

Verbeeldingsbibliotheek

06-10-2020 - De Imagination Library verstuurt gratis boeken naar gezinnen met jonge kinderen.

Progressief Slechter

01-09-2020 - Paul Kirschner - Deze vakantie las ik het boek ‘Progressively Worse: The burden of bad ideas in British schools’.

De kracht van meta

19-06-2020 - Tips uit twee overzichtsstudies: leerlingen leren beter door oefentoetsing, en ze onthouden een tekst beter als je wacht met feedback tot ze klaar zijn met lezen.

Spreek jij Python?

12-05-2020 - Leren programmeren lijkt op het leren van een tweede taal, zo wijst onderzoek uit.

Even de ogen dicht

07-04-2020 - Appen, een puzzel maken of eventjes niksen. Maakt het uit hoe je leerlingen ontspannen na een leertaak?

Engeland gidsland?

03-03-2020 - Laat de Engelse aanpak ons tot voorbeeld zijn: zo ondersteun je beginnende leraren en scholen om betere leerprestaties te leveren.

Hoe jonge kinderen leren

28-01-2020 - De basis die jonge kinderen nodig hebben, is controle over hun gedrag en beginnende geletterdheid en rekenvaardigheid.

Basiscurriculum voor leraren?

10-12-2019 - Vorige maand verscheen in Groot-Brittannië een landelijk kader voor de lerarenopleidingen: een goed voorbeeld voor de Nederlandse overheid.

Enne…iets geleerd??

12-11-2019 - Soms kom ik artikelen tegen over wetenschappelijk onderzoek waarvan ik denk: ‘Wat moet ik in hemelsnaam hiermee?

Begrijpend lezen is oneerlijk

01-10-2019 - Toetsen van tekstbegrip betekent ongelijke kansen.

Been-Based Wandelen?

10-09-2019 - Regelmatig kom ik ons brein met bijkomende claims tegen.

Zo neem je toetsangst weg

17-06-2019 - Bang voor de toets, dus vaker toetsen: het klinkt tegenstrijdig, maar het werkt.

…en als je het tekent?

07-05-2019 - Wij weten al heel lang dat het cognitief verwerken van nieuwe informatie leidt tot het leren daarvan.

Voorkennis maakt het verschil

01-04-2019 - Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis.

Spelen en leren

26-02-2019 - Regelmatig kom ik mensen tegen die vinden dat het onderwijs radicaal anders moet: minder ‘schools’ en op leren gericht en meer ‘speels’ en op ontdekken gericht.

Tien hoofdzonden

22-01-2019 - In het laatste hoofdstuk van 'Op de schouders van reuzen' bespreken Paul Kirschner en collega’s de tien hoofdzonden van de didactiek.

Blog 'Op de schouders van reuzen'

07-12-2018 - Welk onderwijsonderzoek hoor je absoluut te kennen?

Houston, wij hebben een probleem

30-10-2018 - Mijn columns en blogs van dit najaar gingen over bewezen leerstrategieën die leerkrachten, maar vooral leerlingen en hun ouders kunnen gebruiken.

Tips: gevarieerd oefenen

02-10-2018 - Geef leerlingen verschillende oefeningen, waarbij ze telkens een andere aanpak nodig hebben.

Open de artikelenkluis

27-09-2018 - Alle leerkrachten toegang tot wetenschappelijke artikelen, om zo hun lessen te verbeteren.

Wat maakt een topleraar?

04-09-2018 - Wat maakt een topleraar?

Toetsen als leerstrategie

12-06-2018 - Of je leerlingen nu een samenvatting laat maken of een quizje laat doen: toetsen blijkt een van de meest effectieve leerstrategieën.

Paul Kirschner legt het nog één keer uit...

07-06-2018 - Paul Kirschner is geïnterviewd voor een uitzending van BNNVARA/Zembla over de Steve Jobsscholen.

Schaak op School: Wonderolie of Slangenolie?

14-05-2018 - Paul Kirschner - Recentelijk werd ik geïnterviewd door Luuk en Erik Ex, twee broers die bezig zijn met wat zij noemen De Edyssee - Onderwijsreis van Finland naar Singapore.

Stap voor stap naar abstractie

10-04-2018 - Paul Kirschner - Leerlingen kunnen pas principes toepassen als ze abstract kunnen denken.

Iedereen haat directe instructie

20-02-2018 - Paul Kirschner - In een blog van Robert Pondiscio (echt de moeite van het bezoeken waard), werkzaam aan de Thomas B.

Laptop: het nieuwe meeroken

23-01-2018 - De laptop van een leerling beïnvloedt anderen in de buurt: ook zij presteren slechter door de afleiding van video’s, chats en sociale media.

Actief leren alléén werkt niet

05-12-2017 - Aantonen dat actief leren werkt is lastig.

Lezen en Leren: Papier of scherm?

01-11-2017 - Paul Kirschner - Ik heb twee keer geblogd over het verschil tussen schrijven met pen/potlood of met een laptop (zie de links onderaan) en dat pen/potlood beter is voor het leren.

Tips voor gespreid leren

03-10-2017 - Paul Kirschner - In verschillende korte sessies leren kinderen beter dan in één keer.

Lerarenopleidingen hebben hulp nodig

02-09-2017 - Paul Kirschner - (oftewel: Het falen van de lerarenopleiding) Moeten onze leraren (en onze leraren van de toekomst) weten hoe hun leerlingen leren?

Feiten over mythen

14-06-2017 - Paul Kirschner - Mythen zijn bijna niet uit te roeien. Hoe kan dat?

Gelooft de inspectie in leerstijlen?

02-06-2017 - Paul Kirschner - Gaat het wel goed bij de inspectie?

Eminence-based onderwijs of de terreur van overbekende eduquacks

03-05-2017 - Paul Kirschner- De kiem van deze blog/column ligt in een podcastdrieluik van Freakonomics over wat er mis is of kan gaan in de wereld van de geneeskunde en de geschiedenis daarvan (Bad Medicine).

De leerverdubbelaar

30-03-2017 - Paul Kirschner - Als je bij een tekst ook beelden aanbiedt, leert de leerling twee keer zo goed.

Glazen boll(eboz)en: Voorspellen van de toekomst is moeilijk

24-02-2017 - Paul Kirschner - In de afgelopen maanden ontving ik twee ‘voorspellende’ documenten: de 2016 NMC[1]/CoSN[2] Horizon Report voor het BO en VO, en het Trendrapport 2016: Hoe technologische trends onderwijs op maat mogelijk maken van SURF.

Zelfverklaarde experts

27-01-2017 - Paul Kirschner - In de wereld van vandaag lijken feiten steeds minder belangrijk.

Leraar briljant, lerares bazig!

08-12-2016 - Paul Kirschner - Veel scholen betrekken leerlingen bij de evaluatie van hun leraren.

Tien Gebruikelijke maar Twijfelachtige Multimediaprincipes

07-11-2016 - Dick Clark en Dave Feldon (ik noem ze maar even kortweg D&D) schreven een hoofdstuk in de tweede herziene editie van het Cambridge Handbook of Multimedia Learning waarin zij vraagtekens zetten bij tien veel gebruikte principes bij het inzetten van multimedia (MM) in het onderwijs.

Wat is ontdekkend leren nog?

30-09-2016 - De wal lijkt het schip te keren. Ontdekkend leren wordt steeds vaker begeleid.

De klok horen luiden (2): grit als wondermiddel

05-09-2016 - Paul Kirschner - Net als over deliberate practice (juninummer) bestaan er over true grit veel misverstanden, merkt Paul Kirschner.

De Klok Horen Luiden (1): Deliberate Practice

09-06-2016 - Paul Kirschner - Misschien de twee meest gehoorde toverwoorden in het onderwijs (buiten learning analytics) zijn 'deliberate practice' ofwel doelbewust oefenen, en 'grit' ( doorzettingsvermogen).

Wat moeten nieuwe leraren weten?

29-04-2016 - Paul Kirschner - Dit keer bespreek ik een rapport van de National Council on Teacher Quality in de VS omdat dat, naar mijn mening, enorm belangrijk is voor het leraarsberoep.

Wij van WC-Eend

01-04-2016 - Paul Kirschner - Een bericht over de fenomenale resultaten van onderzoek naar Slimleren.

Specifieker bewijs

29-03-2016 - Paul Kirschner - Soms heb je iets geschreven en vind je later nog meer mooie artikelen over hetzelfde onderwerp.

'En wat als de thuissituatie niet toereikend is?'

22-02-2016 - Meneer Bruins vindt mij een zuurpruim. Als wetenschapper verkies ik om mij te beperken tot wat wij weten.

Motivatie, het ongelijk van Ryan en Deci

22-02-2016 - Paul Kirschner - Er wordt geroepen dat leerlingen slechter presteren als zij het onderwijs saai en onaantrekkelijk vinden.

Huiswerk: Ja, nee, waarom en hoe?

22-01-2016 - Paul Kirschner - Iets 'gewoons' als huiswerk roept altijd vragen op.

Waar voor je geld?

07-12-2015 - Paul Kirschner - Er komen steeds meer leermaterialen gratis beschikbaar.

Klassikaal of niet?

02-11-2015 - Paul Kirschner - Efficiënt is klassikaal onderwijs zeker, maar het is niet altijd motiverend en kan ook nog eens discriminerend uitpakken.

Digital natives

29-09-2015 - Paul Kirschner - Digital natives zijn mensen van na 1984 en die vanaf hun geboorte ondergedompeld zijn geweest in digitale technologieën.

Waar of waarheidsachtig?

31-08-2015 - Paul Kirschner - Veel onderzoek is minder betrouwbaar dan het lijkt.

Typen of schrijven?

09-06-2015 - Paul Kirschner - Wat maakt het uit of leerlingen aantekeningen op papier of op een tablet maken?

Sleepless in Lutjebroek

30-04-2015 - Paul Kirschner - Het nieuws werd begin 2015 groot gebracht in de pers.

Neurokwatsch

27-01-2015 - Paul Kirschner - 'Al een aantal decennia lang volharden mythes over de hersenen – 'neuromythes' – in scholen en hogeronderwijsinstellingen, vaak om ineffectieve doceeraanpakken te rechtvaardigen.

De kunst van elkaar doceren

05-11-2014 - Paul Kirschner - Neal Whitman en Jonathan Fife (1988) schreven ooit een mooi rapport over peer teaching, een onderwijsaanpak waarbij leerlingen de lesstof aan elkaar uitleggen.

Geobsedeerd door sekse

02-09-2014 - Paul Kirschner - Wij horen geregeld dat jongens beter zijn in rekenen en meisjes in taal.

Contexten toetsen geen rekenen

20-06-2014 - Paul Kirschner en Ben Wilbrink  - De staatssecretaris wil doorgaan met rekentoetsen bij eindexamens vo en mbo.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

10-06-2014 - Paul Kirschner - Simpel, effectief en goedkoop. Wat wil je nog meer?

Wat leraren en leerlingen willen

31-03-2014 - Paul Kirschner - Er wordt veel gesproken en geschreven over wat leraren en leerlingen moeten kunnen.

Houdbaar als verse vis?

21-01-2014 - Paul Kirschner - Denkend over mijn tweemaandelijkse bijdrage aan Didactief viel mij – letterlijk – iets in.

Om over naar huis te schrijven

10-12-2013 - Paul Kirschner - Conferenties zijn gezellig, maar wat je opsteekt is vaak minimaal.

Stuurloos in de informatiestroom

03-10-2013 - Paul Kirschner - Onlangs hebben Jeroen van Merriënboer en ik in The Educational Psychologist gepubliceerd over drie onderwijsmythes die even ongegrond als onuitroeibaar zijn.

De docent maakt het verschil

11-06-2013 - Paul Kirschner - In 2012 verscheen een indrukwekkend boek over nog indrukwekkender onderzoek: Visible Learning.

Maak dat de kat wijs

03-04-2013 - Paul Kirschner - Er is een groot verschil tussen correlatie en causaliteit.

Slim leren

22-03-2013 - Paul Kirschner - Tik 'leerstrategie' in op Google en binnen 0,36 seconden heb je 107.

Geef ons driesterrenonderzoek

22-01-2013 - Paul Kirschner - Ik was echt van plan om enkele interessante wetenschappelijke artikelen hier te bespreken.

Geleuter werkt louterend

07-11-2012 - Paul Kirschner - Wie had dat ooit gedacht?

Docenten zijn net mensen

04-09-2012 - Paul Kirschner - Wij horen vaak dat er van alles en nog wat mis is met leraren.

Sex & the single school

29-06-2012 - Paul Kirschner - Jongens en hun vermeende problemen blijven maar sexy in onderwijskringen.

Stijl of geen stijl?

03-04-2012 - Paul Kirschner - Nee, dit stukje gaat niet over een website of over mode.

Leren is als voetballen

31-10-2011 - Paul Kirschner - Ooit werd de basis van lesgeven voor mij zo samengevat: ‘Zeg wat je gaat zeggen, zeg het dan en zeg daarna wat je gezegd hebt.

Alle mobieltjes de klas uit!

14-09-2011 - Er is de laatste tijd veel ophef over het gebruik van mobieltjes in de klas.

Click here to revoke the Cookie consent